Fortsätt till huvudinnehåll

Fedora 19 och att installera på en MacBook (och Pro) 2010

En helt ovanlig installation.


Bakgrund:

Efter några år av Ubuntu i olika syften började jag uppleva debian-derivatet som allt tröttare, tyngre och framförallt överlastat med onödigheter.
När jag första gången provade Gnome3 insåg jag att jag uppskattade både gränssnittet och den användarupplevelse som projektet strävade att leverera.

Efter lite forskning kom jag så fram till att Fedora med sin ambition om att ligga hyggligt med i tiden var ett lämpligt val att installera.
Att man dessutom hade valt Gnome3 som standardmiljö gjorde inte saken sämre.

Hårdvara:

För att testa dammade jag av en MacBook från 2010, en vit Unibodyvariant som kommer utrustad med MCP89-chipset från Nvidia. Därför får man en Geforce 320M GPU p köpet tillsammans med NIC från Broadcom.
Naturligtvis får man precis som på övriga moderna MacBooks får man marknadens bästa trackpad (utan konkurrens) och ett mycket trevligt tangentbord av chicklet-typ. Skärmen på MacBook är inte lika vass som storebror Pro men duger absolut till, på denna maskin (och samtliga rena MacBooks) är den en 13" variant med 1280*800 pixlars upplösning.
Mitt specifika exemplar är uppgraderat till 4Gb RAM och en 110Gb's Intel 320 SSD.
Ett hårdvaruval som både underlättar och ställer till med en del huvudvärk, särskilt för vissa drivrutiner.

TIPS: För att få hårdvaruaccelererad 3D-grafik genom den stängda drivrutinen senare så måste du både boota i BIOS-Emulering när du installerar och försäkra dig om att du inte skapar en partition för efi-boot när du partitionerar hårddisken.
Det automatiska valet genererar en sådan och installerar du detta kommer du senare ha mycket svårt (närmast omöjligt) att installera Nvidias egna drivrutiner.

Installationen:
Till en början brände jag ut en DVD med senaste versionen av Fedora, v.19 som innebär Gnome v. 3.8 samt kernel 3.9.
När du först bootar
Installationen i sig innebär inga problem så länge du som tidigare nämnt med BIOS-emulering och partitionerar utan EFI-bootpartition.
Själva installationen går för övrigt snabbt och innehåller inga flådig banner som puffar för systemet du håller på att installera.
# yum update
Detta ger dig en komplett uppdatering av systemet och knuffar upp dig till senaste kärna.

Kommentarer